LVE Communicatie | Laat zien wie je bent

De kracht van een goede kerstspeech is sterker dan een flinke sneeuwbui

Geef een boeiende speech met deze tips

 

De zaal zit bomvol. Honderden grote ogen kijken je aan. Alle oren zijn gespitst. Je haalt een keer diep adem. En je voelt dat alle aandacht op jou gericht is. Nu is het jouw beurt. Vol verwachting hangen de luisteraars aan je lippen. Nog wel. Maar hoe houd je hun aandacht vast tot het laatste woord? Oftewel: hoe geef je een boeiende speech? Lees hier de tips!

 

Een goede opening is onmisbaar voor een sterke speech 
“Wie van jullie moest vanmorgen ook zo krabben?” Steek je hand eens op. “Hadden jullie ook jeuk, ja?” Oké, een flauw grapje. Maar je hebt wel meteen de aandacht van het publiek te pakken. Een goede opening is onmisbaar voor een sterke speech. Omdat je daarmee de aandacht trekt. Spreek de luisteraars letterlijk aan. Betrek ze bij je verhaal. Stel een vraag. Of begin met een vooroordeel: “Als er 1 vlokje sneeuw valt, staat heel Nederland meteen op zijn kop.”

 

Weet wie je voor je hebt
Het lijkt een open deur. Want je kent je medewerkers toch zeker wel? Laat dat dan ook merken! Dat verhaal dat je voordroeg in het MT-overleg kun je nu echt niet hergebruiken. Welke functies hebben je luisteraars? Wat is hun leeftijd? Komen ze vrijwillig naar je verhaal luisteren of is het een ‘moetje’ op de kerstbijeenkomst? Sta even stil bij de belevingswereld van de luisteraars. Bij hun wensen en angsten. En speel daaropin door pakkende voorbeelden aan te halen.

 

Van witte substantie naar sneeuw: wees concreet 
Vaak wil je in je kerstspeech terugblikken op het jaar. Maar pas op dat je niet blijft hangen in termen als ‘koerswijziging’. En kijk niet vooruit via een nieuwe ‘beleidsvorming’. Leg met voorbeelden uit wat je precies bedoelt. Wat betekent die koerswijziging voor jouw medewerkers? Wat gaat er precies veranderen? Maak de situatie of het probleem tastbaar voor de luisteraars.

 

Gebruik korte zinnen voor meer spanning
Korte zinnen. Ze zijn fijn om te lezen. Én om naar te luisteren. Bovendien zijn korte zinnen een handig stijlmiddel om spanning op te bouwen in je speech. Ze voorkomen dat je luisteraars wegdromen naar wat ze vanavond gaan eten en wie ze zo na de borrel nog even willen spreken, want aan die ellelange zin lijkt geen einde te komen ... Weg aandacht. En laat de luisteraar dan maar weer eens de focus vinden om terug het verhaal in te komen.

 

Zorg voor herhaling. Zorg voor herhaling.
Herhaling? Dat is toch eigenlijk overbodige informatie? Dat klopt! In tekst vaak wel. Maar in een speech kan herhaling jouw verhaal sterker maken. Kies bijvoorbeeld een uitspraak die je in elk onderwerp terug laat komen. Benadruk je punt. Denk aan ‘I have a dream’ van Martin Luther King. Of ‘Change will come’ van Barack Obama. Bonus: de luisteraar onthoudt jouw boodschap.

 

Tot slot: vertel een verhaal
Een verhaal dat het publiek aanspreekt. Zorg ervoor dat jouw speech geen opsomming van droge feiten wordt. Maar verpak ze in een mooi verhaal. Een persoonlijk verhaal. Of zelfs een echt kerstverhaal. Bedenk een plaats en 1 of meer personages. Laat personages bijvoorbeeld het jaar met alle veranderingen opnieuw beleven. Wat is er voor hen veranderd? Hoe voelen zij zich daardoor? Een verhaal blaast je speech leven in! Het zorgt voor concrete voorbeelden waarin de luisteraars zich kunnen herkennen. Dit noemen we met een mooi woord ‘Storytelling’.

 

Geen tijd om een goede speech te schrijven? Laat je speech schrijven door 1 van onze tekstschrijvers! Kijk voor meer informatie op onze website.


Racties (0)


Geef een reactie





Toegestaande tags: <b><i><br>Voeg een nieuwe reactie toe:




Copyright All Right Reserved 2018 Loo van Eck
Loo van Eck
Pascalstraat 28
Ede
Gelderland 6716 AZ
Phone: 0318696900
Top
chat