Loo van Eck | de grootste opleider in schrijven

Icon Slecht nieuws brengen

Slecht nieuws brengen

Training Slecht nieuws brengen

U wilt uw klanten natuurlijk zo goed mogelijk helpen. En tevreden houden. Toch moet u soms ‘nee’ zeggen uw klanten.  

‘Nee’ tegen het verstrekken van een krediet aan een ondernemer. ‘Nee’ tegen een huurder die graag een nieuwe keuken wil. ‘Nee’ tegen een hardwerkende medewerker die salarisverhoging wil. ‘Nee’ tegen een beleidsmedewerker die wil dat u zijn voorstel implementeert. ‘Nee’ zeggen is lastig. Want ‘nee’ betekent slecht nieuws voor uw gesprekspartner of lezer.

 

Hoe voert u een slechtnieuwsgesprek waarbij u oog houdt voor de relatie en duidelijk bent over de inhoud? U leert het in onze training Slecht nieuws brengen.

Programma training Slecht nieuws brengen

U leert...

 

... een goede strategie voor het brengen van slecht nieuws

  • Hoe omzeilt u valkuilen zoals de hang yourself-tactiek, het uitstellen of verzachten van nieuws en het ‘paarse krokodil’-syndroom?
  • Welke strategie kiest u zodat uw klant of collega het slechte nieuws accepteert?
  • Hoe gaat u om met een klant of collega die teleurgesteld is over uw nieuws?

 

... hoe u slecht nieuws in een gesprek brengt

  • Hoe bereidt u zich voor op een slechtnieuwsgesprek?
  • Welke gesprekstechniek kiest u?
  • Hoe beargumenteert u het slechte nieuws?

 

… hoe u slecht nieuws op papier brengt

  • Hoe bouwt u een brief of e-mail met slecht nieuws op?
  • Hoe ver kunt u gaan in het meeleven met uw klant?
  • Hoe gebruikt u een persoonlijke schrijfstijl om de boodschap acceptabel te maken?

Resultaat van de training Slecht nieuws brengen

Na afloop van deze training kunt u slecht nieuws brengen op een goede manier, doordat …
... u weet wat de beste methode is om slecht nieuws te brengen;
… u helder bent over de inhoud en oog houdt voor de relatie.

 

Benieuwd naar ervaringen van anderen? U leest ze hier!

Doelgroep

Voor iedereen die …
... kredietaanvragen beoordeelt en regelmatig klanten moet teleurstellen.

Didactiek

Eigen teksten en eigen praktijk centraal
U gaat aan de slag met realistische situaties uit uw dagelijkse praktijk. Wij hanteren de 3D-techniek: demonstreren, discussiëren, doen. Wij laten u zien waardoor problemen bij kredietafwijzingen ontstaan, we kijken samen naar een betere aanpak en u gaat er vervolgens mee oefenen.
Door deze training samen met collega’s van andere organisaties te doorlopen, leert u van elkaar.

Wilt u deze training voor meerdere collega's organiseren?

Dat kan! Klassikaal of volledig online.

Of juist de effectieve combinatie daarvan: blended learning.

Welke vorm u ook kiest, we ontwikkelen een training 100% op maat voor uw organisatie. Hoe uitgebreid het leertraject is? Dat bepaalt u zelf. Neem gerust contact op met een van onze opleidingsadviseurs voor meer informatie via (0318) 69 69 00 of loo@lve.nl.

 

Misschien vindt u dit ook interessant ...

Klantervaringen

Maatwerk/Incompany

Wilt u deze training organiseren voor meerdere collega’s? Dat kan! Voor een groep medewerkers met eenzelfde opleidingswens organiseren wij graag een interne training.

De inhoud van onze trainingen is 100% op maat.

We ontwikkelen deze training op basis van gesprekken die de cursisten zelf vaak voeren. Daarbij leren we ze zo min mogelijk. Alleen dat wat ze nog moeten leren. Dus geen onnodige theorie. We kunnen dit zo doen omdat we het hele programma 100% op maat maken. We zien dus vooraf al precies wat de deelnemers wel goed kunnen. En wat ze nog moeten leren. Door ze alleen te leren wat ze nog niet kunnen, besparen we veel kostbare tijd. En blijft de training van de eerste tot de laatste minuut boeiend.

Met aandacht voor heldere communicatie en de uitstraling van uw organisatie.

Bovendien combineren we aandacht voor heldere communicatie met aandacht voor de uitstraling van uw organisatie. In onze trainingen kijken we namelijk ook hoe medewerkers de kernwaarden van uw organisatie kunnen vertalen naar een communicatiestijl die daarbij past. Dit alles kan, omdat we onze trainingen 100% op maat maken.

Ook het leertraject is 100% op maat.

We bieden meerdere leervormen aan. En wij combineren die verschillende leervormen in 1 leertraject. Wij noemen dat blended learning. Met blended learning leren de cursisten in hun eigen tempo. Op hun eigen manier. Op basis van eigen praktijksituaties. Uit ervaring en onderzoek blijkt dat de leerinspanningen op deze manier het meeste renderen. Met andere woorden: het leereffect is groot.

 

Onze maatwerktrainingen hebben een groot leereffect.

En ze maken leren leuk!

En onze didactiek is uniek.

We zoeken namelijk de weg van de meeste weerstand. Want om cursisten ander communicatiegedrag te leren, moeten zij hier eerst de noodzaak van inzien. Wij gebruiken de weerstand om de noodzakelijke denkomslag te maken. Hierbij kiezen we voor onze 3D-methode:
 

  • Demonstreren: we confronteren de cursisten met hun eigen gedrag. En laten zien hoe het beter kan.
  • iscussiëren: we bespreken de weerstand die dit oplevert. En voeren de discussie.
  • Doen: we geven een instructie. De cursisten gaan oefenen. En ervaren dat ze het kunnen. De weerstand is gebroken en slaat om in enthousiasme.

 
Deze methode passen we al toe sinds de jaren ’80.
Ouderwets? Misschien. Maar o zo effectief.

Een advies op maat.

Wilt u een opleidingsadvies voor uw organisatie, afdeling of team? Of heeft u vragen? Bel of mail gerust! Wij helpen u graag verder. U kunt ons bereiken via (0318) 69 69 00 of via loo@lve.nl.

Contact

Top
chat