Communicatie in organisaties
Een praatje bij het koffiezetautomaat, slaapverwekkende vergaderingen of gewoon een paar woorden in het passeren op de gang: we communiceren er tijdens een gemiddelde werkdag flink op los. Maar hoe ervaart de gemiddelde Nederlander de communicatie binnen zijn of haar organisatie? Wordt er helder gecommuniceerd, houden collega’s zich aan gemaakte afspraken en welke invloed heeft het verplichte thuiswerken hierop gehad? Om antwoorden te vinden op deze en andere vragen deed communicatieadviesbureau Loo van Eck onderzoek onder 1.067 Nederlanders werkzaam in loondienst. De meest opvallende resultaten vind je hieronder.
Bijna de helft van alle werkende Nederlanders vindt dat er binnen hun organisatie niet goed wordt gecommuniceerd. Van alle bedrijfssectoren scoren bedrijven in de logistiek het slechts. In de communicatiesector en bij overheidsinstellingen wordt daarentegen het best met elkaar gecommuniceerd. Benieuwd naar de resultaten van jouw vakgebied? Je ziet het in de visual.
Het is als organisatie vrijwel onmogelijk om duidelijke afspraken te maken wanneer er onderling slecht (of zelfs niet) met elkaar wordt gecommuniceerd. Dit heeft vervolgens ook zijn doorslag in de naleving ervan: probeer onduidelijke afspraken namelijk maar eens na te leven. Uit het onderzoek blijkt dat gemaakte afspraken vooral in de logistieke sector slecht worden nagekomen. Benieuwd naar hoe andere bedrijfssectoren het doen? Je vindt het in de visual.
De coronacrisis en bijbehorende lockdown was voor veel organisaties een lastige en zeer uitdagende periode. Desondanks heeft deze periode ook voor positieve veranderingen gezorgd. Zo stelt maar liefst 42 procent van de werkende Nederlanders dat de coronacrisis (en het verplichte thuiswerken) ertoe heeft geleid dat afspraken beter worden nageleefd binnen hun organisatie. Benieuwd naar de exacte verhouding tussen verschillende bedrijfssectoren? Je ziet het in de visual.
Salesgesprekken, de dagelijkse opstart en plenaire vergaderingen. Door de coronacrisis moest ieder overleg ineens digitaal plaatsvinden. Een klinkend succes, zo blijkt uit het onderzoek. Ruim een derde van de ondervraagden stelt zelfs dat zij voortaan alleen nog maar wil videovergaderen. Vooral dertigers en veertigers zijn fanatieke beeldbellers. Benieuwd naar de exacte verhouding tussen de verschillende leeftijdscategorieën? Je vindt het in de visual.
Kijk jij reikhalzend uit naar een volledige terugkeer naar kantoor of heb jij al maandenlang nachtmerries over luidbellende collega’s en bemoeizuchtige koffiejuffrouwen? Maar liefst negentien procent van de werkende Nederlanders verwacht dat een eventuele terugkeer naar kantoor van negatieve invloed zal zijn op de manier waarop er binnen hun organisatie wordt gecommuniceerd. Benieuwd naar hoe mannen en vrouwen verdeeld over de verschillende leeftijdscategorieën hierover denken? Je ziet het in de visual.