Creëer een contentmap. Durf je social media uit te besteden. Kies bewuster voor een communicatiemiddel. Houd rekening met de tijd die je klant aan jouw boodschap wil besteden.
Maken, publiceren, delen. Maken, publiceren, delen. Maken, publiceren, delen. Als contentmaker ben je vaak heel druk. Maar hebben al die inspanning wel voldoende rendement? 4 tips om strategischer met je content aan de slag te gaan.
Tip 1: Creëer een contentmap
Je wilt graag dat de kwalitatieve content die je ontwikkelt ook jouw doelgroep bereikt. Een contentmap helpt je daarbij. Die zorgt er namelijk voor dat je grip krijgt op de vele kanalen die er zijn. De vele middelen die je kunt gebruiken. En de verschillende onderwerpen die je behandelt. Ook ben je je meer bewust van je verschillende doelen (informeren, motiveren, werven, instrueren, amuseren) en (sub)doelgroepen.
Tip 2 Durf je social media uit te besteden
LinkedIn, Facebook, Pinterest, Instagram, TikTok etc bijhouden kost veel tijd. De juiste berichten, filmpjes en foto’s plaatsen kost moeite. Want je wilt niet iets plaatsen om iets te plaatsen. Nee, het moet je doelgroep boeien. Je wilt er volgers bij, je wilt geen volgers verliezen. Je wilt uitstralen wie je bent. Want ook dit sociale medium is een volwaardig communicatiekanaal. Vaak is social media een taak die iemand ‘erbij doet’. En waardoor je het optimale effect niet uit dit middel haalt. Je merkt verkoopsignalen bijvoorbeeld niet op. Want met social media kun je zeker meer leads genereren.
Tip 3: Kies bewuster voor een communicatiemiddel
Het middel dat je gebruikt voor je content is heel bepalend voor het effect van je content. We weten echter dat die keuze in de praktijk vaak veel te snel wordt gemaakt. Doe dat niet. Sta er even bij stil. En stel jezelf bijvoorbeeld deze vragen: Welk middel leent zich het beste voor dit thema? Welk middel vindt de doelgroep die ik wil bereiken fijn? Misschien ben je je niet bewust van hoeveel middelen er zijn;
- Blog
- Whitepaper
- Onderzoek
- Infographic - Forum
- How-to-list - Artikel
- Review
- Animatie
- Interview
- Video
- FAQ
Tip 4 Houd rekening met de tijd die je klant aan jouw boodschap wil besteden
Klanten hebben steeds minder tijd. Klanten zijn steeds kritischer. Tijd is dus een belangrijke factor geworden in klantcommunicatie. Communiceer dus slim! Dit zijn 2 slimme manieren:
1. Ga ervan uit dat je klant geen tijd wil vrijmaken voor jouw boodschap.
Omdat hij niet geïnteresseerd genoeg is. Of omdat hij te weinig tijd heeft. Dan zit er maar 1 ding op. Zorg dat je boodschap binnen 10 seconden te begrijpen is. Voordat jouw klant jouw bericht weglegt, wegklikt of wegzapt, moet hij weten wat je boodschap is. Hoe doe je dat?
- Houd je taal extreem simpel.
- Zorg dat je klant binnen 10 seconden ziet wat je belangrijkste boodschappen zijn.
- Houd het kort.
2. Zorg dat je meer tijd van je klant krijgt!
Wat doe je als je voor deze strategie kiest?
- Maak je boodschap 100% relevant voor je klant.
- Maak je boodschap aantrekkelijk.
- Sluit aan bij het mediagedrag van je klant.
Extra tip: laat je eens inspireren
Bijvoorbeeld tijdens een training Content maken voor de website. Of een training Vloggen. Of een e-learning social media. Mogelijkheden genoeg. Deze trainingen zijn zeer leerzaam voor iedereen die content maakt voor websites: webredacteuren, online redacteuren, ZZP’ers met een eigen website, communicatiemedewerkers. Want de online ontwikkelingen gaan snel. Het is dus belangrijk om op de hoogte te blijven. En op tijd je online strategie en werkzaamheden bij te sturen. Liever eerst nog wat verder lezen? Bekijk dan zeker de blog: Boeiende zakelijke blogs schrijven? Zo doe je dat!