Wil je dat jouw boodschap blijft hangen? Speel dan in op emoties bij je doelgroep! Een goed verhaal helpt daarbij.
De zelfverzonnen verhalen over 2 vriendelijke heksjes die mijn moeder mij vroeger vertelde. De songteksten van alle nummers van de Backstreetboys. Het gevoel dat ik had toen ik voor het eerst op 11 november langs de deuren mocht om snoep op te halen. Die keer dat ik veel te jong de horrorfilm ‘It’ keek en daarna niet meer in de badkamer durfde te komen (onhandig!).
Sommige dingen van vroeger weet ik nog als de dag van gister
Terwijl ik andere dingen alweer glad vergeten ben. Hoe je staartdelingen maakt? De leerstof van mijn tentamens in mijn master? Welke grondsoorten Nederland allemaal heeft? Ik weet het niet meer zo goed! Die dingen maakten namelijk minder indruk op me. Raakten me minder persoonlijk. Waardoor ze gewoonweg niet zijn blijven hangen. Wil je dat jouw boodschap wél blijft hangen? Speel dan in op emoties! Die zorgden er namelijk voor dat ik die dingen van vroeger nog zo goed weet. Dat ik ze nog voor me zie. Dat ik het gevoel dat die ervaringen me gaven nog kan oproepen. Hoe je inspeelt op emoties?
Verpak je boodschap eens in een verhaal
Ook in je zakelijke presentaties. De veelgebruikte Engelse term daarvoor is storytelling. Je luisteraars kunnen zich dan niet alleen iets voorstellen bij je boodschap, ze worden er ook door geraakt. Zien je verhaal voor zich. En dingen die je raken, onthoud je beter. Bovendien boeien ze je meer. Alhoewel dat in het geval van ‘It’ van mij niet had gehoeven misschien. Ik heb nog steeds een hekel aan clowns!
Waar moet je rekening mee houden als je een verhaal vertelt?
Een goed verhaal moet voldoen aan verschillende criteria. Je leest ze hieronder.
Een goed verhaal is echt
Het is uniek en onderscheidend omdat het jouw eigen, ware verhaal is. Je hoeft niks te verzinnen. In een authentiek verhaal hoort het publiek wie je bent en waar je voor staat. Dit maakt je verhaal geloofwaardig. Vertel bijvoorbeeld eens een anekdote uit je eigen leven. Mensen luisteren graag naar persoonlijke verhalen.
Een goed verhaal maakt een abstract thema of doel concreet
Als je mensen in beweging wilt brengen, red je het niet met een PowerPointpresentatie vol abstracte termen. Wil je met jouw organisatie een nieuwe koers varen en wil je mensen enthousiasmeren? Dan inspireer je niemand met: wees proactief! Wees klantvriendelijk! Wees ondernemend! Ik reken op jullie! Want: wat is dat? Hoe ziet het eruit? Er is geen plaatje van. Met een verhaal maak je er een plaatje bij.
Een voorbeeld:
Een vliegtuigmaatschappij wilde sturen op ‘klantgerichtheid’. Het mooiste voorbeeld van ‘hoe ziet dat eruit?’ kwam door een actie van de CEO. Hij vloog zelf eens mee om te kijken hoe het eraan toe ging op een vlucht. Het cabinepersoneel wilde hem First Class laten vliegen: ‘Nee, jongens, zet me tussen de anderen. Reserveer deze plek voor een klant die ervoor betaald heeft of het echt nodig heeft.’ Vervolgens kwam het personeel om de haverklap vragen of hij nog wat nodig had. ‘Nee, jongens, concentreer je alsjeblieft op de klanten.’
Een goed verhaal roept emoties op
Het gaat niet over producten, cijfers of planningen. Het gaat over mensen. Over menselijke emoties. Over menselijk gedrag. Zodat het publiek meeleeft met de dilemma’s en de keuzes van de hoofdpersoon. Het verhaal inspireert en zet aan tot actie. Probeer daarbij beeldend te vertellen. Beschrijf geuren en smaken. Warmte en kou. Wat voelt de hoofdpersoon? Wat hoort hij? Hoe ruikt het? Hoe ziet de situatie eruit?
Een goed verhaal laat zich doorvertellen
Het verhaal is compact en bevat 1 boodschap. Het publiek moet die boodschap gemakkelijk kunnen snappen. Het verhaal blijft hangen en nodigt uit om doorverteld te worden.
Dus: vervang je PowerPointpresentaties door indrukwekkende verhalen
Als je enkel informeert, krijg je kritische beschouwers: ‘Op slide nummer 4 onderaan zit een foutje. Dat moet niet 20.000 maar 30.000 zijn.’ Of mensen haken af. Als je een verhaal vertelt, krijg je betrokken deelnemers. Mensen verplaatsen zich in de hoofdpersoon, raken emotioneel betrokken, zitten in een film en willen weten hoe het afloopt. En die laatste categorie wil je toch als je presenteert, speecht, pitcht, een gesprek voert of zelfs een tekst schrijft? Niet alleen om je publiek een plezier te doen. Maar ook omdat jouw boodschap op die manier aankomt én blijft hangen.
Succes met vertellen!
Een cursus 'verhalen vertellen' volgen? Dat kan!
Verhalen vertellen is vooral een kwestie van doen en oefenen. In onze training Storytelling kan dat in een veilige omgeving onder begeleiding van een inspirerende en ervaren trainer. Na afloop van de training is je eerste verhaal kant-en-klaar, weet je hoe je verhalen gemakkelijk kunt onthouden en ben je in staat je publiek voortaan in ‘t hart te raken.
Wil je onze hulp voor een goed verhaal in je presentatie, offerte of verkoopgesprek? Neem dan contact op met onze tekstschrijvers voor een boeiend, levendig en technisch sterk verhaal.