Communicatietrainer Stefan schrok toen hij hoorde dat hij zijn trainingen online moest geven. Hij deelt zijn verhaal over 'een online training maken' in 5 quotes …
Het inlogscherm groet je goedemorgen. De kruimels van je volkorencracker veeg je van je joggingbroek. Je start de online training ‘Creatief leren schrijven, speciaal voor jou’ op. De zon straalt, een vogel fluit en je denkt: heerlijk om even wat te leren. Wat je niet weet is dat het zen-gehalte van de trainer die jouw maatwerk e-learning heeft gemaakt, minder hoog is. Zijn verhaal in 5 quarantainequotes …
‘Ik ben er niet voor gemaakt om een cursus in een online training te gieten.’
Dat was mijn eerste reactie toen ik het nieuws kreeg dat ik en mijn collega-trainers thuis in semi-quarantaine moesten. Klassikale trainingen konden we voorlopig niet geven. Gevolg: al onze live trainingen worden volledig omgevormd tot afstandsonderwijs 100% op maat. Gevolg daarvan voor mij: een proefhoudende zweetlip. Ik raakte volledig in paniek. Want zeg nu zelf: een trainer zonder publiek, dat is toch als een copywriter zonder tekst?
‘De voorbereiding voor een online opleiding verschilt nauwelijks van een klassikale opleiding.’
Dat appte ik naar een andere trainer terwijl ik de online training 'Persberichten schrijven voor copywriters & tekstschrijvers' aan het samenstellen was. Na wat ademhalingsoefeningen om van paniek in een zen-modus te komen, belandde ik pardoes in de ‘nog steeds-modus’.
Want nog steeds…
… lees ik de antwoorden op de intakevragen van cursisten voordat ik een programma samenstel.
… bepaal ik op basis van de leerdoelen en opgestuurde teksten alle onderwerpen die ik in het online programma aan bod laat komen.
… is de volgorde waarin ik ieder onderdeel van de training behandel, dezelfde. Ik start steeds met een sprekend voorbeeld uit hun eigen praktijk, ik analyseer het voorbeeld uitvoerig via een filmpje en ik laat de cursisten oefenen met de opgedane kennis.
‘Aaarggg ... het is niet zo zwart-wit. Hoe leg je dit nou uit?’
Exclameerde ik tijdens het maken van een schrijfoefening. Let wel: het is niet al goud wat blinkt tijdens het maken van een goede online training. Tijdens een live training krijg je als trainer namelijk direct reactie op je advies. Feedback, die je aanbeveling enorm kan nuanceren. Die luxe heb ik tijdens een e-learning niet. Daar lijkt ieder advies in beton gegoten. Confronterend? Nogal. De oplossing? Nog meer uitleg geven over waarom je bepaalde keuzes hebt gemaakt. Wat me wel opvalt is dat het online trainen een stuk vlotter gaat. Je hebt bijvoorbeeld geen cursist die na het bespreken van een onderwerp ‘daar graag nog even op in wil haken.’ En vervolgens een vijftien-minuten-tellend-voorbeeld geeft dat onderaan de streep nergens op inhaakt.
‘Ik word door deze hele situatie als trainer veel meer getest.’
Deelde ik tijdens de weekstart met al mijn collega-trainers in Microsoft Teams. Op een andere manier werken betekent ook op een andere manier denken. In de online trainingen vraag ik cursisten regelmatig om een herschrijving te maken. Als je deze met een druk op de knop laat beoordelen met goed of fout, wil je als cursist natuurlijk ook een herschrijving zien. Logisch toch? Gevolg: ik maak heel veel herschrijvingen van hele teksten of tekstfragmenten. Je krijgt daarbij in de online training veel meer tijd om te kijken, om te vergelijken met je eigen tekst. Zo lang als je zelf wilt. Ik kan je zeggen: dat lukt niet altijd als je met 12 cursisten in één training zit.
‘Soms is een online maatwerktraining zelfs beter dan een live maatwerktraining.’
Wonder boven wonder mailde ik deze evaluatie naar een collega die mijn klant deze training adviseerde. Waarom wonder boven wonder? Ik had het niet verwacht. Natuurlijk maakte ik al regelmatig online trainingen op maat voor organisaties, maar dat was altijd als aanvulling op een live training. Het was een onderdeel van het totale opleidingstraject. Nu ben ik ervan overtuigd dat volledig online leren net zo effectief is! Zolang je maar dezelfde didactiek toepast als in klassikale trainingen. Ik gebruik dus minstens net zo veel filmpjes, sleepoefeningen, invuloefeningen, multiplechoice-oefeningen, stroomschema’s, linkverwijzingen ... De variaties in online trainingen zijn legio. En als je je afvraagt hoe het zit met individuele aandachtspunten, want ja iedere cursist heeft zijn eigen manier van schrijven. Die individuele feedback geef ik iedere cursist via een eigen filmpje over een specifieke tekst van die cursist. Online beter leren schrijven heeft zelfs het extra voordeel boven klassikale trainingen dat je als cursist op ieder moment, op iedere plek, in je eigen tempo kunt leren. Dat is comfortabel. Net zo comfortabel als de joggingbroek waarin ik op dit moment bivakkeer.
Heb je interesse in een online training op maat voor een groep medewerkers?
Wij maken graag een online training helemaal op maat voor jouw organisatie. Onze trainers maken die e-learning op basis van de teksten van je medewerkers. Je medewerkers leren beter schrijven achter hun eigen computer. Dat kan op kantoor. Maar het is net zo goed een thuisstudie. Wij ontwikkelen zo’n online training met onze eigen software ME-Learning. ME-Learning staat voor Maatwerk E-learning. Van al onze schriftelijke communicatietrainingen kunnen wij online trainingen maken. Zoek je juist een online training voor jezelf? Neem een kijkje bij onze e-learnings.