Een goede tweet schrijven is vaak een worsteling. Iedereen wil graag dat zijn of haar tweets gelezen worden en aanzetten tot actie. Maar wat is nou een goede tweet?
Een goeie tweet is volgens ons relevant, boeiend en helder. Om deze drie dingen draait het bij het formuleren van een goede tweet.
Je wilt opvallen op Twitter
Als copywriter heb je soms informatie die ontzettend relevant is voor je doelgroep. Maar vergeet niet, je tweet verschijnt in een razend drukke tijdlijn op Twitter en moet wel opvallen. Als je deze relevante informatie niet in een boeiend jasje stopt of helder verwoordt dan wordt het vaak niet gelezen. En dat is jammer!
Relevant
Hoe werkt dit dan? Een voorbeeld:
Extra parkeercontroles op woensdag op het Iepplein.
Reuze handig om te weten. Maar hoe maak je zo'n mededeling nou boeiend? Belicht dit soort zaken vanuit een andere hoek. De hoek van de lezer. Of bekijk het vanuit degene voor wie het bericht bedoeld is.
Boeiend
Dat ziet er bijvoorbeeld zo uit:
Niemand wil toch een bon onder zijn ruit vinden na een middagje winkelen? Koop daarom een parkeerkaartje. Woensdagmiddag extra controle rondom het Iepplein!
Dat ziet er al beter uit. Er mankeren nog twee dingen aan dit bericht. Allereerst is het wat lang. En daarnaast kan het nog helderder. Namelijk: voor wie is dit bericht bedoeld? Voor de inwoners van Iep.
Helder
Dat wordt dus schrappen! Kijk maar:
Inwoners van Iep: voorkom boetes! Woensdag extra controle rondom het Iepplein! Niemand wil toch een bon onder zijn ruit na een dag winkelen?
Precies 140 tekens, de oude limiet voor Twitter. Relevant, boeiend en helder. En retweetable voor de inwoners van Iep! Daarom vinden we Twitter ook zo'n fantastisch medium voor tekstschrijvers.