Feedback. Het klinkt als een modewoord. Iedereen moet tegenwoordig feedback geven en ontvangen. Maar ... waarom eigenlijk?
Feedback is niets anders dan het terugkoppelen van emoties en belevingen aan je gesprekspartner. Met als doel om de relatie te verbeteren of goed te houden, de ander te laten leren of om zelf te leren. Het resultaat? Een betere samenwerking tussen mensen. Vind je het lastig om feedback te geven? Dit helpt al:
Benoem de drie G's!
Een handig hulpmiddel om met een goede opbouw feedback te geven. Benoem de Gebeurtenis, het Gevoel en de Gevolgen. Stel dat iemand herhaaldelijk zijn afspraken niet nakomt, pas dan de drie G's toe.
- Gebeurtenis: ik merk dat je de laatste tijd afspraken niet nakomt.
- Gevoel: dat vind ik erg vervelend.
- Gevolg: ik vraag me dan af of jij je werk wel serieus genoeg neemt.
Het kan natuurlijk ook voor positieve feedback:
- Gebeurtenis: ik zie dat je die stukken voor volgende week al af hebt.
- Gevoel: dat vind ik echt fantastisch!
- Gevolg: ik vind dat je volgende week maar eens lekker een dagje vrij moet nemen.
Gebruik de ik-boodschap.
Een ik-boodschap is: "Ik kan me niet concentreren als ik je hard hoor praten."
Een jij-boodschap is: "Jij praat te hard."
Een jij-boodschap zegt: jij doet iets fout.
Een ik-boodschap zegt: ik zou het graag anders zien. Kunnen we het daar over hebben?
Een ik-boodschap nodigt uit om begrip op te brengen voor jouw kant van de zaak. Door een jij-boodschap schiet de ander waarschijnlijk meteen in de verdediging, en gooit er in het ergste geval nog een 'jij-bak' overheen: "Jij bent gewoon een overgevoelig watje!"
Feedback geven is de mode
Maar eentje die nooit meer weggaat. En iedereen prachtig staat!
Samen met je team oefenen met het geven en ontvangen van feedback?
Wij organiseren graag een training Feedback geven en ontvangen op maat voor jouw organisatie. Hoe uitgebreid het traject is? Dat bepaal je zelf. Bel of mail ons gerust voor meer informatie via (0318) 69 69 00 of loo@lve.nl.