Emoji's in zakelijke teksten. Wanneer gebruik je ze wel? Wanneer gebruik je ze niet? En hoeveel emoji's gebruik je? In dit artikel lees je een aantal richtlijnen om dat te bepalen ...
Emoji’s, zoals smileys en andere kleine afbeeldingen, worden steeds vaker gebruikt in teksten. Niet alleen op social media, maar ook in e-mails, brieven, voorstellen of andere communicatie-uitingen. Misschien gebruik je ze al?
Emoji's en je tekstdoel
Emoji’s kunnen je namelijk helpen je tekstdoel te bereiken. Of net even een ander gevoel te geven aan de inhoud van je tekst. 1 symbooltje kan al voor een heel andere sfeer zorgen in je tekst. Maar denk eraan: het kan ook enorm verkeerd uitpakken. Daarom: een aantal richtlijnen om te bepalen of en hoe je emoji's inzet in je zakelijke teksten.
1. Vraag je af of emoji’s bij je doelgroep of contactpersoon passen
Schrijf je voor een oudere doelgroep? Dan loop je al gauw het risico dat je emoji’s niet begrepen worden. Dan zijn emoji’s dus geen goed plan. Schrijf je voor jongeren? Dan zijn emoji’s een goed plan! Door emoji’s krijgt je tekst namelijk een jong en vlot imago. En schrijf je 1-op-1 een voorstel naar iemand waar je een of meer persoonlijke gesprekken mee hebt gehad? Schat dan zelf in of het gepast is. Vaak kan het prima. En maakt de zakelijke inhoud wat luchtiger. En krijgt je tekst misschien meer een uitstraling die past bij de uitstraling van je gesprekken. Was je gesprek heel formeel, wat afstandelijk en ontstond er geen moment om over koetjes en kalfjes te babbelen? Dan is een emoji in de tekst naar deze gesprekpartner waarschijnlijk minder op zijn plek.
2. Vraag je af of emoji’s bij je medium en onderwerp passen
Schrijf je iemand een brief over een serieus en belangrijk onderwerp. Dan kom je door het gebruik van emoji’s al snel niet serieus over. Maar schrijf je een bericht of reactie op social media? Dan lijk je juist erg gevat door het gebruik van emoji’s. Bovendien heb je op de meeste social media beperkte ruimte. Met 1 emoji of afbeelding kun je vaak een hoop woorden winnen.
3. Wees creatief, maar emoji met mate
Door emoji’s kom je vlot en hip over in je tekst. Maar overdaad schaadt! Te veel emoji’s maken je tekst onduidelijker. Door alle kleine afbeeldingen raakt de lezer de draad van je verhaal sneller kwijt. Maar naast dat te veel emoji’s je tekst onduidelijk maken, moet je ook aan je imago denken. Met 1 emoji ben je vlot en gevat. Maar met 6 emoji’s kom je al snel 'puberaal' over. Probeer daarom altijd een balans te vinden tussen hip en overdreven.
Denk na over wat bij jouw organisatie past
Dit waren mijn adviezen, maar misschien heeft jouw organisatie wel andere afspraken op papier staan over het gebruik van emoji’s. Controleer dat! Want vergeet niet: het gaat er uiteindelijk om dat je in je teksten uitstraalt wie je organisatie is.