Dan weet je:
- of de inhoud van je teksten is afgestemd op je lezer(s);
- of de structuur van je teksten goed te volgen is voor je lezer(s);
- of de stijl waarin je schrijft prettig en snel te lezen is.
❏ Ik houd rekening met het interesseniveau van mijn lezer.
Hoe minder interesse hij heeft in mijn onderwerp? Hoe gemakkelijker ik de tekst maak.
❏ Ik houd rekening met het kennisniveau van mijn lezer.
Hoe minder kennis hij heeft over mijn onderwerp? Hoe gemakkelijker ik de tekst maak.
❏ Ik houd rekening met het taalniveau van mijn lezer.
Hoe lager het taalniveau van mijn lezer? Hoe gemakkelijker ik de tekst maak.
❏ Ik bedenk voordat ik ga schrijven welke vragen de lezer heeft over mijn tekst.
De antwoorden op die vragen geef ik in mijn tekst.
❏ Ik zet de antwoorden op de vragen van de lezer in een logische volgorde.
Dat is een volgorde die logisch is voor de lezer. En niet per se een volgorde die logisch is voor mij.
❏ Ik zet de antwoorden in vetgedrukte kopjes.
Zo ziet de lezer in 1 oogopslag de belangrijkste boodschappen uit mijn tekst.
❏ Ik onderbouw alle kopjes met een kort stukje tekst.
Ook hierin begin ik steeds met de belangrijkste informatie voor de lezer. En word ik steeds gedetailleerder.
❏ Ik bouw mijn tekst op in lagen als ik veel te vertellen heb.
De belangrijkste informatie komt in mijn basistekst. Details en uitleg komen in de bijlage. Zo kan mijn lezer zelf kiezen tot welk detailniveau hij door wil lezen.
❏ Ik houd mijn zinnen kort.
Ik gebruik niet meer dan 15 woorden per zin. En ik geef maar 1 boodschap per zin.
❏ Ik gebruik begrijpelijke woorden.
Ik gebruik dus geen ‘dure’ woorden, niet te veel jargon en al helemaal geen ouderwetse taal.
❏ Ik gebruik geen afkortingen.
Alleen als de afkorting voor mijn doelgroep bekender is dan de volledige term.
❏ Ik schrijf persoonlijk.
Ik spreek de lezer aan met 'u' of 'je'.
❏ Ik schrijf actief.
Dat betekent dat ik niet te veel lijdende vormen (worden en zijn) en overbodige werkwoorden gebruik (kunnen, zullen, gaan).
Mis je veel vinkjes?
Dan begrijpen je lezers je teksten waarschijnlijk niet altijd. Jammer! Maar: maak je geen zorgen. Eenvoudig schrijven is eenvoudig te leren.
Doe 1 van onze e-learnings
In ongeveer 2,5 uur fris je je kennis helemaal op via onze e-learnings. Gewoon thuis. Op een tijd die jou uitkomt. In een tempo dat je zelf fijn vindt.
Organiseer een (online) training voor meerdere collega’s over 1 tekstsoort
Brieven, e-mails, rapporten, webteksten. Welke tekstsoort dan ook: we organiseren graag een training. Bij jou op kantoor als het (weer) kan. Of online. Volledig gebaseerd op de teksten van jou en je collega’s.
Leer in 1 dag dé schrijftechnieken waarmee je iedere informatieve tekst verduidelijkt
Via onze training Duidelijk schrijven in 1 dag. Je kunt deze training voor meerdere collega's organiseren. Klassikaal of digitaal. Of je kunt meedoen op ons kantoor in Ede.
Besteed het schrijven van teksten uit
Van het herschrijven van standaardbrieven tot aan het verduidelijken van ingewikkelde juridische teksten … Onze tekstschrijvers gaan graag voor je aan de slag!
Met alle focus op begrijpelijke taal vergeten veel schrijvers dat ook de aantrekkelijkheid van een tekst ervoor kan zorgen dat een lezer gaat lezen en blijft lezen. Wat ons betreft moeten helder en aantrekkelijk communiceren dan ook hand in hand gaan. Daarom lees je in dit artikel 5 tips hoe je teksten in begrijpeljke taal ook aantrekkelijk maakt!