Loo van Eck | de grootste opleider in schrijven

Webcontent  is meer dan tekst alleen. In dit artikel lees je 4 tips over hoe je je website fris en oorspronkelijk houdt.

 

Veel websites worden overspoeld door lappen tekst, tekst en nog eens tekst. Met hier en daar een afbeelding om de boel wat op te leuken. Maar is dat wel waar de bezoeker van een website op zit te wachten?

Niet iedere bezoeker is hetzelfde

Die vraag is niet zomaar te beantwoorden. Want niet iedere bezoeker is hetzelfde. Verschillende bezoekers hebben verschillende voorkeuren voor de manier waarop zij informatie tot zich nemen. Zo lezen sommige mensen het liefst een tekst, terwijl anderen het fijner vinden om een video te bekijken of naar een podcast te luisteren. Bovendien begrijpen sommige mensen beelden of audiofragmenten beter dan teksten.

Informatie op verschillende manieren presenteren

Daarom is het leuk én effectief om informatie op verschillende manieren op je website te presenteren. Lees 4 manieren anders dan tekst om je webcontent in een nieuw jasje te steken.

webcontent maken: diagrammenTip 1 voor vernieuwende webcontent: gebruik eens een diagram

Lezers willen zo snel mogelijk informatie tot zich nemen. Het lezen van een tekst kan een aantal minuten duren, terwijl een diagram – als je dit goed vormgeeft – binnen een paar seconden af te lezen is.

Snelle manier om informatie over te dragen

Maar hoe gebruik je een diagram op je website? Je kunt bijvoorbeeld een cirkeldiagram inzetten om te laten zien hoe de gemiddelde dag van een werknemer eruitziet. Dit zie je op het diagram hieronder. Ook kun je bijvoorbeeld een lijndiagram gebruiken om veranderingen door de tijd heen weer te geven, zoals het aantal COVID-besmettingen in Nederland. Normaal gesproken zou je over dit soort onderwerpen al snel een hele alinea tekst schrijven, maar een diagram werkt een stuk efficiënter.

content voor je website maken voorbeeld van een diagram
webcontent maken: stappenplanTip 2 voor vernieuwende webcontent: maak wat vaker een stappenplan

Met een stappenplan bied je de lezer structuur. Hij weet vooraf wat hij kan verwachten en kan de tekst hierdoor sneller en gemakkelijker lezen. Bovendien kan hij gerichter zoeken naar de informatie waar hij interesse in heeft. Daarnaast wordt je tekst behapbaar voor de lezer, doordat deze opgedeeld is in stukjes.

Symbolen = overzichtelijker

Een stappenplan kun je bijvoorbeeld gebruiken om de sollicitatieprocedure van jouw bedrijf weer te geven. Probeer hier dan ook visuele elementen in te verwerken, zoals symbolen die passen bij de stappen die je beschrijft. Kijk bijvoorbeeld eens naar de symbolen bij de tips in dit artikel!

Webcontent maken: video en animaties Tip 3 voor vernieuwende webcontent: voeg video's en animaties toe 

Zoals ik al eerder benoemde, is niet elke lezer hetzelfde. Zo zijn er veel mensen die liever video’s en animaties bekijken dan dat ze teksten lezen. Het is slim om op deze behoefte in te spelen.

Laat zien!

Daarnaast helpen video’s en animaties ook om informatie begrijpelijker te maken. Bijvoorbeeld omdat je dingen kunt laten zien die je niet meer in woorden hoeft uit te leggen. Welke informatie verwerk je dan in een video of animatie? Dat kan heel erg variëren. Van een ‘wie zijn wij’-filmpje op de website tot de uitleg van een complexe dienst die jouw bedrijft aanbiedt.

Webcontent maken: podcastsTip 4 voor vernieuwende webcontent: maak eens een podcast 

Wil je echt vernieuwende content maken? Speel dan in op de opkomst van nieuwe media, zoals podcasts. Ga bijvoorbeeld in gesprek met een professional uit jouw vakgebied. Of vraag klanten naar hun ervaringen met jouw bedrijf.

Je webcontent overal

Door het gebruik van een podcast hoef je niet per se zelf actief te vertellen hoe goed jouw bedrijf het doet, maar laat je dit aan de ander over. Dit maakt je boodschap ook gelijk een stuk geloofwaardiger! Een ander voordeel van podcasts is dat je doelgroep ze overal kan beluisteren: tijdens een wandeling door de natuur of onder het genot van een kop koffie in de tuin.

Wil je meer weten over het maken van content voor je website?

Doe mee met onze training Content maken voor de website. Daarin staat vooral ‘het zelf doen’ centraal. Natuurlijk inspireren we je met voorbeelden. En natuurlijk geven we je adviezen op basis van onze ervaring en visie. Maar vervolgens ga je vooral zelf aan de slag, want het gaat erom dat jij nieuwe vaardigheden aanleert!

 

 




Top
chat