Voor aan je muur: het alfabet van begrijpelijke taal. 26 tips die je helpen duidelijker te schrijven. Van A tot Z.
De A is van Actief.
De B is van Belangrijk.
De C is van Concreet.
En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Sterker nog …
… we zijn zo daadwerkelijk nog even doorgegaan. Totdat we het hele alfabet compleet hadden. Van A tot Z. Het resultaat? 26 tips die je helpen om begrijpelijk te schrijven.
Poster: Het alfabet van begrijpelijke taal
Je vindt alle 26 schrijftips, van A tot Z, op onze poster Het alfabet van begrijpelijke taal. Download de poster, print hem uit en hang hem aan je muur.
Iedereen heeft het recht om te begrijpen.
We maakten deze poster omdat wij vinden dat iedereen het recht heeft om te begrijpen. Jij als schrijver speelt daar een belangrijke rol in. Zeker als je voor je werk met veel verschillende mensen contact hebt. Maak hun leven iets gemakkelijker. Schotel ze begrijpelijke teksten voor.
Tips voor al je teksten
Benieuwd hoe het alfabet van begrijpelijke taal eruitziet? Je ziet het hieronder. Pas onze tips toe in alle teksten die je schrijft.
De A is van Actief.
Schrijf actief. Dus vermijd zoveel mogelijk de lijdende vorm. En schrap onnodige werkwoorden.
De B is van Belangrijk.
Schrijf alleen die informatie op die (mogelijk) belangrijk is voor de lezer.
De C is van Concreet.
Geef de lezer altijd concrete informatie. Dus noem bedragen, nummers, tijden, namen …
De D is van Dialoog.
‘Spreek’ de lezer aan met ‘u’ of ‘je’. En jij bent dan ‘ik’ of ‘wij’. Een gesprek op papier dus.
De E is van Effectief.
Zorg dat je tekst je doel bereikt. Weet de lezer nu wat hij moet weten? Doet de lezer nu wat jij wilt dat hij doet?
De F is van Foutloos.
Beheers de Nederlandse spelling- en grammaticaregels. Schrijf altijd foutloos.
De G is van Gevoel.
Helder én vriendelijk zijn? Gebruik woorden als ‘helaas’, ‘graag’, ‘ik kan me voorstellen’ …
De H is van Helder.
Schrijf woorden die de lezer kent. Maak eenvoudige zinsconstructies.
De I is van Interessant.
Is de inhoud van je tekst niet zo interessant voor de lezer? Zorg dat hij in zo min mogelijk tijd jouw belangrijkste boodschappen weet.
De J is van Juiste moment.
Informeer je lezer precies op dat moment dat hij de informatie wil lezen.
De K is van Korte zinnen.
Schrijf 1 boodschap in 1 zin. Zet vaker een punt in plaats van een komma.
De L is van Leestekens.
Maak gebruik van leestekens. ?!”;,.’ …
De M is van Makkelijk.
Maak het je lezer makkelijk! Kies begrijpelijke synoniemen voor ingewikkelde woorden. Of leg ze uit.
De N is van Nieuwerwets.
Schrijf zoals je spreekt! Gebruik eigentijdse woorden op papier.
De O is van Onnodig.
Schrijven is schrappen! Want onnodige woorden zijn niet nodig.
De P is van Piramide.
Schrijf je teksten, alinea’s en zinnen in piramidevorm. Begin met de kernboodschap voor de lezer. Geef daarna pas een toelichting.
De Q is van Qui-vive.
Wees op je qui-vive. Scherp. En denk altijd vanuit de lezer.
De R is van Relevant.
Welke informatie wil jouw specifieke lezer weten. Dát schrijf je op.
De S is van Structuur.
Bedenk eerst een logische én overzichtelijke structuur voor de lezer.
De T is van Tussenkopjes
Zet boven iedere alinea een kopje in vette letters. Dat is de belangrijkste boodschap van de alinea. Of het thema van de alinea.
De U is van Uniform.
Zorg dat je tekst in 1 lijn is: dezelfde termen voor dezelfde aanduidingen. Dezelfde aanspreekvorm. Hetzelfde soort kopjes.
De V is van Voluit.
Schrijf geen afkortingen. Schrijf woorden voluit.
De W is van Witregel.
Nieuw subonderwerp of nieuwe boodschap? Plaats een witregel (nieuwe alinea).
De X is van X-factor
Helder én onderscheidend zijn? Giet consequent het sausje van jouw organisatie over je heldere teksten.
De Y is van Ytterbium.
Gebruik geen vakjargon bij leken!
Dus geen ‘Ytterbium’ (een scheikundig element) in teksten naar niet-scheikundigen.
De Z is van Zelfverzekerd.
Schrijf overtuigende teksten. Zonder enige twijfel. Zonder meerdere mogelijke interpretaties.
Je vindt alle schrijftips, van A tot Z, op onze poster Het alfabet van begrijpelijke taal.
Download de poster en hang hem aan je muur.